De film "The Pianist": recensies van publiek en critici

"The Pianist" - een film in 2002, waarin de "Palme d'Or" op het Filmfestival van Cannes ontvangen. Ook werd deze geweldige band bekroond met drie "Oscar" awards, waaronder beste regisseur en beste acteur.

De film is gebaseerd op echte gebeurtenissen. Het beschrijft de geschiedenis van de pianist Vladislava Shpilmana.

Geachte om de plot

Hij vertelt "The Pianist" (film) Het lot van de grote man tijdens de Tweede Wereldoorlog. Critici zeggen dat op het eerste gezicht, tape geregisseerd door Roman Polanski lijkt emotieloze en koud. Echter, het is het niet. Het verhaal verteld in de film, zo objectief als het iemand die persoonlijk heeft ervaren de verschrikkingen van de oorlog en de holocaust kan maken. Dit geldt ook voor de hoofdpersoon, dat is een Poolse muzikant Wladyslaw Szpilman, en van Roman Polanski. Deze directeur, die reputatie van wereldklasse heeft bereikt, wordt besloten om de wereld te vertellen op de rijpe leeftijd van wat hij wist uit de eerste hand. Hij ontsnapte ternauwernood aan dezelfde tragische pad van hun ouders, die in een concentratiekamp omgekomen. Polanski was in staat om te ontsnappen aan de Krakow ghetto en verborg van de Duitsers in het dorp.

Het boek van de Poolse musicus

De film "The Pianist", die beoordelingen bewijs van de grote belangstelling aan de kijkers verteld het verhaal, vertelt het verhaal van Vladislava Shpilmana leven in Warschau tijdens de periode van 1939-1945. Het was de tijd van de Duitse bezetting van Polen.

Regisseur Roman Polanski maakte zijn film op de memoires van de beroemde componist en muzikant. De hoofdpersoon, gespeeld door Adrien Brody, had een harde tijd. Zijn ouders, broer en twee zussen stierven uit de handen van de nazi's. Lucky alleen Vladislav. In eerste instantie werd hij gered van de dood van een Joodse politieagent, dan - een Poolse vrouw, maar aan het einde van de oorlog - de Duitse kapitein.

Nadat Warschau werd bevrijd, is Szpilman al lange tijd in een toestand van stress. Het had een gevoel van schuld voor de dood van dierbaren. Om een of andere manier tot zichzelf komen, Vladislav op advies van vrienden begon het boek te schrijven. Daarin sprak hij over al ervaren evenementen. Memoires van een muzikant waren bijna onmiddellijk geschreven na de nederlaag van nazi-Duitsland en gepubliceerd in 1946. In die jaren werd het boek genaamd "De dood van de stad."

Wladyslaw Szpilman in staat was om terug te keren naar zijn muzikale creativiteit. Hij gaf concerten, was een leider van de muzikale versie van de staatsradio en creëerde de beroemde "Warschau Quintet". Op zijn initiatief, georganiseerd muziekfestivals in Sopot. Al de jaren na de oorlog Szpilman gehouden in Warschau. In deze stad, op de leeftijd van 88 jaar stierf hij.

In 1998, in Duitsland, de tweede editie Spielmann herinneringen. Het boek heette "The Pianist". Een jaar later werden deze memoires gepubliceerd in de Verenigde Staten, en na - in acht talen. Hierdoor kon de memoires wekte grote belangstelling van de lezers over de hele wereld, van Spanje tot Japan en uitgegroeid tot een bestseller. Voor dit boek, bekend filmregisseur Roman Polanski en de film "The Pianist" werd gefilmd.

verhalende alledaagsheid

Welke ontvangt de film "The Pianist" reviews? Veel kijkers verwachtten aan de directeur van de mystieke linten, thrillers en horror van iets nerveus, verontrustend, alarmerend en beangstigend te zien. Echter, de resulterende film "The Pianist" Reviews compleet andere plannen. Het begin van het verhaal lijkt gewone en alledaagse. Het is niet alleen verstoken van meningsuiting, maar ook ingetoetst.

De regisseur koos ervoor om zijn film te schieten in kleur. Zo brak hij met de traditie newsreel zwart-wit film. Maar ondanks deze artistieke techniek, Polanski in geslaagd om verhaal alledaagsheid die werd gegeven aan hem schijnbaar zonder moeite te bereiken. En het beïnvloedt het publiek de film "The Pianist". Critici wijzen op het feit dat het in de alledaagsheid tape het ergste. Immers, het scherm wordt de plot, waarin elke dag, in een haast, het niet geven van iedereen een verklaring, alsof terloops, sommige mannen in Duitse uniformen of speciale uniform geslagen, vernederd en zelfs anderen te schieten. En de belangrijkste reden voor een dergelijke wreedheid ligt in het feit dat ze tegenkomen Joodse ogen. Dit prikkelt de ziel en "The Pianist" (film, 2002). Critici zeggen dat de alledaagsheid riem inwerkt op het bewustzijn van het publiek veel meer dan een demonstratie van de pathos van passie over de totale vernietiging van de ongelukkige Joden.

De realiteit van de film

In de beroemde film regisseur vertelt Roman Polanski over een van de beste Poolse pianisten van de jaren dertig van de 20e eeuw. Vladek - de hoofdpersoon van de film, die zijn favoriete ding tot het moment dat het grondgebied van zijn land niet bezet door de nazi's. Sindsdien is het leven Szpilman en alle Poolse Joden veranderd.

Ze werden geplaatst in het getto van Warschau, verboden om te werken, voortdurend vernederd en gedwongen om speciale onderscheidend armbanden te dragen. Al deze scènes zijn levendig weerspiegeld "The Pianist" (film, 2002). Critici zeggen dat de directeur deed alles, zonder verfraaiing en zonder busting. Hij toonde vrij nauwkeurig de houding van de Duitsers in de richting van de joden en de nazi's behandelden hen. Deze reflectie van de werkelijkheid was niet eens in een film over de oorlog.

wonderbaarlijke ontsnapping

Na verloop van tijd begon de Joden naar een concentratiekamp, waaruit is er geen terugkeer naar worden gestuurd. Vladislava Shpilmana in het laatste moment in geslaagd om zijn oude vriend te redden. Critici wijzen op de opvallende frame van de film. Het snikkend muzikant uit de buurt van de trein, die zijn familie wegneemt naar het kamp, waar de mensen nooit levend zou weggaan.

Szpilman keerde terug naar een verlaten getto van Warschau. Binnen een paar uur moest hij verbergen onder het restaurant scene, die tot voor kort hij een levende gemaakt. Samen met de bekende Spielmann krijgt op het toneel. Hier, onder toezicht van de nazi's muzikant moest ik om te werken als een arbeider. Eenmaal op de straat Vladislav zag een bekende vrouw. Als een fan van zijn talent, zij en haar man hielp Spielmann vluchten voor de bouwplaats.

Zwervend van deur tot deur

Vladislav redde de vrouw trok voor hem een appartement in het Duitse gebied, dat uitkomt op het getto van Warschau. Hier, Szpilman was waakt over hem gehouden in de opstand. Eenmaal bij het appartement een man kwam en vertelde dat de vrienden die hem een huis gehuurd, gearresteerd. Hij adviseerde de muzikant naar de plaats van de locatie te wijzigen. Echter Spielmann niet. Hij bleef in het appartement, maar er was niemand voor hem te komen en voedsel brengen. Op zoek naar eetbare Vladislav begon ik plundering kasten en per ongeluk laten vallen op de vloer veel gerechten. Dit geluid trok de aandacht van de buren. Omdat ze geloofde dat het appartement leeg is. Vladislav pakte zijn koffers en ging rustig in de avond op de straat. Hij wonderbaarlijke wijze wist te ontsnappen uit zijn buurman stond te wachten, luid schreeuwde "Jood! Jood! "

Omdat Spielmann is een nationale beroemdheid, hij weer verwijderde de fans flat. Deze accommodatie ligt tegenover het kantoor van de Duitse commandant en het ziekenhuis.

Echter, roem niet de muzikant van verraad te beschermen. Vrienden Vladislav verzamelde geld voor hem, maar ontsnapte aan de man, die verondersteld werd hem te eten mee te brengen met hen.

onverwachte hulp

Vladislav werd ziek met geelzucht en werd achtergelaten in een leeg appartement zonder medicatie en zorg. In zijn half dood toestand vindt een vrouw met haar man. Het echtpaar callde snel een arts, maar zij werden gedwongen het land te verlaten. Een paar dagen later werd het kantoor van de Duitse commandant aangevallen door guerrilla's. Voor de onderdrukking van de opstand bracht de Duitsers tanks, waarvan geproduceerd door het huis, waar hij een muzikant. Szpilman ontsnapte ternauwernood aan de dood en verborg zich in een van de gebouwen verlaten getto. Daar vond hij een pot van conserven pickles, maar kon het niet openen als gevolg van de zwakte.

Vladislav besloten om te zoeken naar een tool, en zwerven door het gebouw, struikelde over de Duitsers. Hij was vastbesloten om vreedzaam en om te leren dat de man die zijn pianist ontmoette, vroeg hem om een stuk van de muziek uit te voeren. Szpilman speelde Chopin.

Het gebouw waar de muzikant was ondergedoken, lanceerden de Duitsers een nieuw hoofdkantoor. Vladislav moest verbergen in de zolder. Hier begon de Duitsers om brood en jam te brengen. Hij bracht een blikopener.

Later werd het hoofdkwartier geëvacueerd. De Duitser kwam om afscheid te nemen. Hij gaf de muzikant een zak van voedsel, en hebben zich tot de deur, keek naar de bevroren Vladislav, gewikkeld in vuile lompen. Hij had medelijden met de pianist en gaf Spielmann zijn jas.

De dood van de redder

Helemaal aan het einde van de film werd het getto van Warschau bevrijd door Sovjettroepen. In dit geval, de soldaten in beslag genomen van de resterende Duitsers erin. Achter het prikkeldraad en sloeg de officier, die Spielmann geholpen. Geslagen Duitsers probeerden een van de Polen te praten. Hij riep haar naam, maar haar metgezel niet te vangen. Pole overhandigd gesprek met Duitse Spielmann. Hij kwam in het kamp, maar heeft iemand daar niet vinden. Helaas, Vladislav niet de naam van zijn redder kennen, en dus op geen enkele manier in staat om hem te helpen.

Aan het einde van de film leerde het publiek dat de Duitse Vilgelm Hozenfeld, dankzij welke de Poolse muzikant nog in leven was, stierf in een Sovjet-kamp in 1952

Het gedrag van de hoofdpersoon

Veel critici wijzen erop dat in de film "The Pianist" de hoofdpersoon is niet zozeer voorgesteld als een rechtstreekse deelnemer aan de gebeurtenissen als getuige. Spielmann kijken naar alle evenementen die plaatsvinden beetje bij. Volgens de directeur, hij is een soort tussenpersoon auteur. Hier zijn een aantal critici trekken een analogie van de protagonist met een camera die vastlegt op film alles wat krijgt in zijn lens. En het heeft herhaaldelijk benadrukt de regisseur gekozen in hun perspectieven. Bijvoorbeeld, de frames wanneer Vladislav kijkt op "gewone" horror door middel van hoesten in een venster of door een smalle opening. Levendig wordt opgemerkt in scènes waarin Spielmann moet zich verstoppen in illegale appartementen.

In het laatste derde deel van de film is een pianist vrijwel alleen. En in tegenstelling, is het toch verstandig argumenten dat hij niet lang meer had lijken, nog steeds proberen te overleven. Hij is als Robinson Crusoe, gelegen op een onbewoond eiland. Vladislav van de laatste krachten zich vastklampen aan het leven, in de overtuiging dat hij deze wereld niet voortijdig kunnen verlaten, gelegd over. En dit geloof geeft hem muziek. Het is een kunst waarvan de pianist werd geëxcommuniceerd, vult het met levenskracht.

muziek

De hoofdpersoon van de film "The Pianist" gaat door een soort van marteling. Het wordt uitgedrukt in zijn excommunicatie uit de muziekindustrie. Vooral duidelijk te zien in de scène wanneer, na een lange pauze Spielmann eindelijk draaide rond de piano. Echter, het spelen op het terrein van geheimhouding hij niet kan. De pianist heeft te vingeren in de lucht zonder het aanraken van de sleutels. Maar in zijn geest (en over) geluidswerken van Frederika Shopena. Naar de mening van het publiek en critici, Vladislav redding kwam niet op het moment dat Russische troepen bezetten Warschau. Het gebeurde een beetje vroeger. De muzikant voelde leven toen een Duitse officier vroeg om te spelen voor hem.

Muziek uit de film "The Pianist", regisseur Roman Polanski helpt om het idee dat blijven om te leven in deze wereld in extreme situaties zeer moeilijk, maar mogelijk, als de persoon een hoge missie van zijn werk te benadrukken. De film "The Pianist" is opgevat niet over overleven vaardigheden. Het vertelt het verhaal van overleven door middel van kunst.

de cast

Niet alleen door het werk van de talentvolle regisseur die hij heeft ontvangen talrijke "Pianist" prijs (film, 2002). De acteur die hem speelde, duidelijk weergegeven de fundamentele idee van Romana Polyanskogo. Vooral het publiek en critici puntspel Edriena Broudi. Hij ging al het talent van de militaire weg Spielmann, perfect omgezet in 2,5 uur van een fatterig, modieus gekleed muzikant wilde angst en beven bedelaar, in een poging om te ontdekken de vuile nagels per ongeluk vond een pot augurken.

Niet minder getalenteerd was een spel en andere actoren in de hoofdrol in de film: Thomas Kretschmann (Kapitein Wilm Hosenfeld), Frank Finlay (Szpilman's vader), Morin Lipman (moeder Szpilman), Emilii Foks en vele anderen.

Een mooi verhaal van de Italiaanse regisseur

De film "The Pianist" in 1998 is ook gekoppeld aan de wereld van de muziek. In zijn geschiedenis van de Italiaanse regisseur vertelde Giuseppe Tornatore over de verbazingwekkende verhaal van een man, die op de eerste dag van de twintigste eeuw vond de baby in een doos van citroenen op de stoomboot "Virginia". De jongen bracht zijn leven in de zee. Hij groeide op op een oceaanstomer reizen tussen Europa en Amerika.

De regisseur noemde zijn film "The Legend of de Pianist." Immers, zijn verhaal vertelt het publiek te informeren over de manier waarop de hoofdpersoon, nooit naar het strand geweest, had een of andere manier leerde piano vakkundig spelen en begon aan het publiek deelnemen aan het restaurant orkest vermaken. Zijn leven en verwante verbazingwekkende verhalen verbouwd tot een prachtig sprookje.

Zeer interessant band "The Legend of de Pianist." Beoordelingen van de film critici zeggen dat het verhaal letterlijk is schokkend het publiek en trekt hun aandacht aan de man, nog nooit in mijn leven voet aan wal. De hoofdpersoon vond zijn roeping in de muziek, die wordt bepaald door het geluid van de golven. In zijn vroege jeugd begon hij uitgevende partij zoals virtuoos op de piano, dat mensen op het schip toegejuicht zijn talent. De man heeft zo'n geweldige horen, muzikaal geheugen en gevoel voor ritme, het meer dan compenseert het gebrek aan kennis van de muziek en het gebrek aan muziekonderwijs.

Te oordelen naar de reviews van de toeschouwers, is de film niet verlaten niemand onverschillig. Hij verrast en inspireert en maakt glimlach. Cinema ongewone en breekt onze stereotypen. Dus kijk het de moeite waard voor iedereen.