Arts and EntertainmentKunst

V. P. Astafev, "Duomo": samenvatting, kenmerken en product reviews

Viktor Petrovich Astafev - auteur van het verhaal "Duomo" - werd geboren in moeilijke tijden, en geheel slikte alle problemen en tegenslagen, die alleen kon koken lot. Vanaf de vroege jaren van het leven is hem niet verwend: ten eerste, zijn moeder stierf, en Victor tot het einde van het leven en niet in staat om opgemaakt met het, en later bracht zijn vader naar huis een nieuwe vrouw, maar ze kon de jongen niet uitstaan. Zo belandde hij op straat. Later, Victor Petrovich schrijft in zijn biografie dat hij begon een zelfstandig leven plotseling en zonder enige voorbereiding.

Master in de literatuur en de held van zijn tijd

Literaire leven V. P. Astafeva zal heel intens zijn, en werkt voor alle lezers verliefd te worden, van de kleinste tot de grootste.

Story Astaf'eva "Duomo" ongetwijfeld werd een van de meest eervolle plaats in zijn literaire biografie, en zelfs jaren later, houdt niet op zichzelf te vinden onder de liefhebbers van de moderne generatie.

V. Astafjevs, "Duomo": overzicht

In de hal, druk, orgelmuziek, waaruit de lyrische held zijn er verschillende verenigingen. Het analyseert deze geluiden, dan vergelijkt ze met high-klinkende en geluiden van de natuur, met gesis en lage donder. Plotseling zijn hele leven daar voor de ogen - en de ziel, en de aarde, en de wereld. Hij herinnert zich de oorlog, de pijn, het verlies en het aangetaste orgaan geluid, klaar om te knielen voor de majesteit van schoonheid.

Ondanks het feit dat de zaal is vol met mensen, lyrische held blijft eenzaam te voelen. Plotseling flitste gedachte: hij wil alles ingestort, al de beulen, moordenaars, en de muziek klonk in de zielen van mensen.

Hij praat over de mens, over de dood, over het leven, over het belang van de kleine man in deze grote wereld, en begrijpt dat de Dome Cathedral - een plek waar woont zachte muziek, die al het applaus en andere uitroepen dat is de thuisbasis van vrede en rust verboden . Lyrische held buigt zijn ziel in de voorkant van de kathedraal en van het hart om hem te bedanken.

Analyse van het product "Dom"

Kijk nu eens hoe meer het verhaal, die Astafjevs ( "Duomo") schreef. Analyse en commentaar op het verhaal kan als volgt worden weergegeven.

Vanaf de eerste regels van de lezer merkt bewondering van de auteur voor het prachtige werk van architectonische kunst - Duomo. Viktoru Petrovichu heeft niet een keer moest de kathedraal, die kwam al snel naar zijn zin te bezoeken.
Het gebouw zelf is de Duomo, gelegen in de hoofdstad van Letland - Riga, bewaard gebleven tot op de dag van vandaag slechts gedeeltelijk. Gemaakt in rococostijl werd de kathedraal ontworpen door buitenlandse architecten en beeldhouwers speciaal uitgenodigd voor de bouw van een nieuwe structuur, die zou klinken door de eeuwen heen en het blijft een prachtige herinnering aan toekomstige generaties van de oude tijden.

Maar de echte attractie van de kathedraal is gemaakt lichaam met een ongelooflijke akoestische kracht. De grote componisten van virtuoze schreef hun werk speciaal voor deze majestueuze lichaam en op dezelfde plaats, in de kathedraal, gaf concerten. Als gevolg van de assonantie en dissonantie dat V. P. Astafev meesterlijk gebruiken bij het begin van het verhaal, kan de lezer zich voelt in zijn plaats. orgel tune, in vergelijking met donder en geraas van de golven, met de geluiden van klavecimbel en stemhebbende beek, dreef tot ons, lijkt het, door ruimte en tijd ...

De schrijver probeert de klank van het orgel te vergelijken met zijn gedachten. Hij weet dat al die verschrikkelijke herinneringen, pijn, verdriet, wereldse ijdelheid en eindeloze problemen - allemaal weg in een oogwenk. Dus majestueuze kracht heeft het geluid van een orgel. Deze passage bevestigt het standpunt van de auteur dat de privacy van een high-beproefde muziek kan wonderen verrichten en helen de wonden, en dit is net als in zijn werk zeggen Astafjevs. "Duomo" wordt beschouwd als een van zijn meest diepgaande filosofische werken.

Het beeld van eenzaamheid en ziel in het verhaal

Eenzaamheid - het is geen feit, maar een state of mind. En als de mens alleen is, zal hij zich blijven dus overwegen zelfs in een samenleving. Door de productlijn orgelmuziek en de lyrische held plotseling beseft hij dat al die mensen - kwaad, goed, oud en jong - ze allemaal verdwenen. Hij voelt zich in een overvolle kamer alleen zichzelf en niemand anders ...

En dan als een donderslag bij heldere hemel, de held doorboort de gedachte: hij beseft dat op dit moment iemand zou kunnen proberen om de kathedraal te vernietigen. In zijn gedachten de eindeloze zwerm van het denken, en genas orgelklanken ziel is klaar in een keer voor deze goddelijke melodie om te sterven.

Muziek geluid gestopt, maar een onuitwisbare stempel gedrukt op het hart en de ziel van de auteur. Hij was onder de indruk, analyseert elk klonk noot en kan hem niet vertellen "dank u".

Lyrische held werd genezen van de opgestapelde problemen, branden en het doden van de drukte van de grote stad.

Genre "Duomo"

Wat kan worden gezegd over het verhaal "Dom" (Astafjevs)? Genre werken zijn moeilijk te bepalen, omdat het een aanwijzing van verscheidene genres. "Dom" is geschreven in het genre van essays als gevolg van de interne toestand van impressies van een ingrijpende gebeurtenis van de auteur. Voor de eerste keer Viktor Astafjevs "Dom", gepubliceerd in 1971. Het verhaal ging de cyclus van "inkepingen".

"Dom": werken van plan

1. De kathedraal Dome - thuisbasis van muziek, stilte en rust.
  2. Boordevol muziek, de sfeer, veroorzaakt veel verenigingen.
  3. Alleen de klanken van de muziek kan zo dun zijn en diep raken de snaren van de menselijke ziel.
  4. Het wegwerken van de last van mentale zwaarte en negativiteit opgehoopt onder de invloed van de wonderbaarlijke medicijnen.
  5. Thanks lyrische voor genezing.

Tot slot

Het is vermeldenswaard dat de auteur heeft zeker een goede mentale organisatie zo prochuvstovat muziek genezen onder zijn invloed, en dunne zachte woorden aan zijn innerlijke toestand te brengen van de lezer kan niet iedereen. Viktor Astafjevs als een fenomeen van onze tijd verdient respect. En zeker iedereen moet het werk van Victor Astaf'eva "Duomo" te lezen.